"Å fange en bølge" - malerier av Karl Erik Harr
"Å fange en bølge" - malerier av Karl Erik Harr
Galleri Grette
Oscar Nissens gate 6
Notodden
Åpning Lørdag 16. Mars 2024 Kl. 14:00
Karl Erik Harr (født 8. mai 1940 i Kvæfjord ved Harstad i Troms) er i dag en av Norges mest kjente kunstnere. Han har gjennom et langt liv som maler, grafiker, forfatter og kunstskribent vært med å prege norsk offentlighet i snart to generasjoner.
Harrs viktigste motivkrets har alltid vært Nord-Norge. Helt fra han debuterte i 1968 har landskapet fra de hjemlige trakter vært hans store kjærlighet. Han har ført videre tradisjonene med å male studier ute, rett foran motivet, og siden utarbeidet større landskaper i atelieret.
Mens utviklingen i norsk og internasjonal kunst har gått sin gang i moderne retning, har Karl Erik Harr holdt seg til sin egen stil, sitt eget landskap og sin egen idéverden.
I et halvt århundre har Karl Erik Harr vært kjent som «Nord-Norges maler». Men nå finnes ikke Harrs Nord-Norge lenger. Det har heller aldri eksistert, mener stemmer i den norske kunstverden.
12. mars ble biografien Karl Erik Harr – Å fange en bølge lansert, utgitt på forlaget Orfeus Publishing. Karl Erik Harr har i over femti år vært en av Norges mest folkekjære kunstnere, særlig kjent for sine Hamsun-illustrasjoner og stormfulle skildringer av nordlandskysten. Lørdag 16. mars åpner han utstillingen «Å fange en bølge» i Galleri Grette på Notodden.
Da Harr ble harry – og kunsthistoriske paradigmeskifter
Det er kunsthistoriker og forfatter Tommy Sørbø som har ført boka i pennen, og han forteller at han under arbeidet ble overrasket og imponert over kunstnerens enorme produksjon – både som billedkunstner, forfatter, og ikke minst folkeopplyser i radio og TV.
– Harr er og blir en av våre fremste landskapsmalere, sier Sørbø. Men på 1990-tallet skilte folket og eliten lag i synet på hans kunst. Han ble på mange måter selve symbolet på den nordnorske kulturbevisstheten, slik den også kom til uttrykk gjennom den nordnorske visebølgen. Med postmodernismen endret imidlertid dette seg, og påstanden om at «mennesket har føtter, ikke røtter» festet seg som en sannhet både i akademia og kunstverdenen. Dermed ble koblingen mellom et steds natur og en bestemt kultur og væremåte sett på som utdatert og reaksjonært.
En morsom og interessant praktbok
Med sine 10-12 utgivelser årlig er Orfeus Publishing er landets ledende kunstbokforlag. Redaktør Inger Schjoldager er stolt av det som nå har blitt en solid faglig monografi på 360 sider med over 400 illustrasjoner.
– Karl Erik Harr er en kunstner som blir stående som en sentral kunstner fra sin tid. Forfatter Tommy Sørbø er dessuten kjent for sine skråblikk på kunst og kunstverdenen, og dette har rett og slett blitt noe så sjeldent som en både interessant og morsom praktbok.
Harr-utstilling på Notodden
I forbindelse med bokutgivelsen arrangerer Galleri Grette på Notodden en salgsutstilling, med et tyvetalls malerier, samt grafiske arbeider av Karl Erik Harr. Dette blir den første Harr-utstillingen i Telemark på flere år, og kunstnere gleder seg til å komme tilbake.
– Som kunstner gjennom et langt liv, har jeg opplevd både å bli geniforklart og utskjelt, sier Harr. Jeg har hatt mange utstillinger i årenes løp, men Nord Norsk Kunstmuseum har eksempelvis kun kjøpt inn ett verk av meg, og i 2016 ble det meste av min utsmykning av hurtigrute-skipet «Nordkapp» fjernet. Nå ser jeg frem til å åpne ny utstilling, og det gleder meg stort at mitt liv og virke nå har kommet mellom to permer. Jeg har lært masse om meg selv og min kunst som jeg ikke visste fra før, ler Harr.